Senát dnes podpořil novelu zákona o pozemních komunikacích, která mimo jiné přináší levnější dálniční známku pro vozidla užívající vybrané typy paliv. Na toto zvýhodnění ale nedosáhnou řidiči LPG, které má srovnatelný emisní dopad jako zvýhodněné CNG. Podle Unie nezávislých petrolejářů obhajuje Ministerstvo dopravy selektivní podporu jen vybraných paliv iracionálními argumenty.
Změnu zákona o pozemních komunikacích nedávno schválila Poslanecká sněmovna a dnes také Senát. Kromě zavedení elektronických dálničních známek budou mít nově řidiči nízkoemisních vozů slevu na dálniční poplatky (popř. i osvobození od poplatku v případě elektromobilů a vozidel na vodík). Vláda ale nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.
- Podrobnější informace zde: Sleva 500 Kč na dálniční známku má být jen pro CNG vozy. Majitelé aut na LPG budou platit plnou cenu.
Podle Unie nezávislých petrolejářů ale používá Ministerstvo dopravy pro tuto selektivní podporu vybraných paliv zcela iracionální argumentaci.
Ve své tiskové zprávě Unie nezávislých petrolejářů uvádí:
- Příjmy z dálničních známek jsou příjmem SFDI a tedy zcela jednoznačně slouží k údržbě a výstavbě komunikací. Není tedy logické, aby využívání některého typu paliva vedlo ke slevě nebo odpuštění poplatku. Komunikace užívají všechny vozy stejně. V rozpravě v Senátu jasně zaznělo, že případné motivační slevy mají být řešeny jinak, nikoli slevou z poplatku jdoucího na komunikace.
- Argumentace, která vedla k podpoře stlačeného zemního plynu (CNG) a naopak k vyloučení LPG byla až komická. Ministerstvo dopravy uznává, že obě vozidla mají srovnatelný emisní dopad. Přesto si zaslouží slevu jen CNG, protože těchto vozidel je málo a potřebují podporu. Naopak vozidel LPG je příliš mnoho a pro státní rozpočet by byla jejich podpora moc drahá. Ke zvýhodnění tedy dochází nikoli proto, že by některá vozidla byla ekologičtější než jiná, ale proto, že jedněch je málo a jiných moc.
- Je pak otázkou, koho bude sleva 500 Kč (v případě CNG) nebo odpuštění celého ročního poplatku 1500 Kč (v případě elektromobilu) motivovat ke koupi vozu v cenách řádově kolem 500 000 Kč, respektive přes 1 milion Kč.
Argumentace smyšlenými čísly
Ministerstvo dopravy dále argumentovalo propadem výnosu SFDI při případné slevě poskytnuté vozům LPG ve výši 400 milionů Kč. Toto číslo ale vůbec neodpovídá realitě, což lze doložit z jednoduchého výpočtu:
Podle údajů Ministerstva dopravy je v Česku 230 000 vozů na LPG. Sleva, která jim měla být poskytnuta (a která je poskytnuta vozům CNG) je 500 Kč/rok. Jedná se tedy maximálně o 115 milionů ročně (230 tisíc vozů krát 500 korun za rok). V reálu to bude mezi 60 až 80 miliony, protože vozů LPG je dle kvalifikovaného odhadu České asociace LPG asi 170.000 (přesná evidence překvapivě neexistuje). Řada majitelů těchto vozů dálnice vůbec nevyužívá a naopak, pro část z těch, kteří dnes dálniční známku nekupují, bude sleva motivační proto, aby si ji koupili.