Pandemie covidu-19 s válečným konfliktem na Ukrajině se zásadně promítá do fungování firem. V oblasti logistiky nejsou dostupné některé důležité komponenty manipulační techniky. Firmy se tak někdy musí vracet od lithiových baterií k olověným. Jindy se i vzhledem k ceně elektřiny přiklánějí k osvědčenému pohonu na LPG.

Podle studie Trendy v české logistice 2022, kterou letos realizovala agentura Ipsos pro Spolek Kompetentních Logistiků a Dodavatelů (SKLAD) se firmy potýkají například s nedostatkem skladové techniky či vybavení i dlouhými dodacími lhůtami při výrazné cenové nestabilitě. Například společnost VIVA – manipulační technika, jedna z největších českých firem ve svém oboru, která na trhu působí už 20 let zmínila na webu DopravaDnes.cz problémy spojené s dobou dodání některých náhradních dílů či úplnou nedostupnost, ale také skutečnost, že se ceny za díly a novou techniku nepředvídatelně mění.

Ve zmíněné studii rovněž konstatoval ředitel logistiky ve společnosti Madeta, že u některých skladových vozíků může trvat dodání baterie klidně 2 až 3 měsíce, protože nejsou suroviny pro jejich výrobu.

VZV na elektřinu nebo propan?

Mnohé firmy, jež disponují elektrickými i plynovými vozíky, i s ohledem na dnešní ceny elektřiny využívají spíše LPG pohon. Ekonomika provozu díky poměrně stabilní ceně propanu totiž v současnosti často hovoří výrazně ve prospěch LPG.

LPG je univerzální

Význam LPG pohonu u manipulační techniky je zejména v univerzálnosti použití pro venkovní i vnitřní provoz. LPG, resp. čistý propan je dodáván většinou v moderních láhvích z kompozitního materiálu, který je lehký a velmi odolný. Výměna láhve je tak rychlá, fyzicky nenáročná a nedochází ke zbytečným prostojům, jako při dobíjení baterií.

Podle organizace Propane Education & Research Council navíc vydrží jedna propanová láhev třikrát déle než baterie.