Redakce Deníku otestovala oblíbené větší rodinné SUV Toyota RAV4 hybrid přestavěné na spalování LPG. Hlavní závěr je, že náklady na provoz jsou skutečně hodně nízké.

Tovární úpravu motoru pro spalování LPG nabízí v současnosti pouze značky Dacia a Renault. Existují nicméně i široké možnosti dodatečných přestaveb. Pro agregáty s technologií bez přímého vstřikování benzínu stojí přestavba minimálně 23 tisíc, pro přímovstřikové motory minimálně 40 000 korun.

Důvodem k jízdě na LPG je stabilně nízká cena litru tohoto paliva. Zatímco litr benzinu s pětadevadesáti oktany přijde nyní na více než 40 korun, cena litru LPG je cca 17,50.

Návratnost investice do přestavby během 2 let

I když je spotřeba motorů spalujících LPG v porovnání s dobou provozu na benzín vyšší cca o 10-25 procent v závislosti na způsobu a podmínkách jízdy, každý kilometr lze v provozních nákladech šetřit podle hrubého výpočtu redakce Deník.cz přibližně korunu během každého ujetého kilometru, což si redakce ověřila to v praxi i za volantem přestavěné Toyoty RAV4 Hybrid zapůjčené od ČALPG.

Čtyřicetitisícová investice do přestavby se pak motoristovi, který najezdí ročně dvacet tisíc kilometrů, vrátí již během dvou let.

Spotřeba LPG a benzínu

Redakční test v kombinovaném jízdním režimu zaznamenal dlouhodobou průměrnou spotřebu LPG 6,5 litru na sto kilometrů. Pokud LPG dojde, tak se samočinně zapne přívod benzínu do spalovacího prostoru motoru. Na benzín také auto jede po studeném startu.

Test Deníku probíhal při teplotách mezi 15 a 20 stupni Celsia. Zahřátí motoru na nutnou úroveň cca 30 stupňů tak potřebovalo jen několik set metrů a pak už vůz spaloval levné LPG. Spotřeba benzínu (pokud samozřejmě nezapomenete dotankovat LPG) je tak po většinu rok velmi nízká a bude se pohybovat maximálně v řádu několika desetin litru na sto kilometrů.

Přepnutí ze spalování jednoho typu paliva na druhé se obešla naprosto bez cukání nebo zvukového doprovodu. Test neodhalil ani nějaké podstatné snížení dostupného výkonu.