Ceny paliv vyletěly strmě nahoru, netýká se to však LPG. Ceny zkapalněného ropného plynu neboli propan-butanu jsou stabilnější a drží se zpravidla na polovině ceny benzínu. I to je důvod, proč se pořad Autosalon na Primě rozhodl otestovat novou Škodu Octavii IV 1,5 TSI přestavěnou na LPG. Jak se jezdí s úplně novým vozem přestavěným na LPG?

Autosalon.tv si mimo jiné všímá toho, že vedle manuálního přepínání mezi pohonem na benzín a LPG, je možné tuto volbu svěřit elektronice. Ta totiž umí sama přepínat na autoplyn po zahřátí motoru, tedy asi do 2 minut po startu.

Proč se vedle LPG spaluje i benzín?

I tak ale auto nadále spaluje současně malé množství benzínu. „Jedna z podmínek fungování a nastavení či naprogramování řídící jednotky motoru je spoluúčast určitého procenta benzínu, který se musí během provozu spotřebovávat. U těchto vozidel s přímým vstřikováním – většinou se označují TSI, FSI – je tato podmínka nezbytná,“ vysvětlil v Autosalonu Jaroslav Liška ze strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r.o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG již bezmála tři dekády.

Proč musí přímovstřikový motor přestavěný na LPG současně spalovat i malé množství benzínu vysvětluje například test Octavie na LPG na Aktuálně.cz: Svět se hroutí, úspornost LPG zůstává. Tato Škoda Octavia jezdí o třetinu levněji.

Ne všechny motory lze provozovat na LPG, přesto se dá říct, že bezproblémově se dá přestavět většina z nich.

Tankování snad brzy bez obsluhy

Odběrových LPG je v Česku téměř tisíc. To je výrazně více než plnicích stanic CNG, kterých je přes 200. Standardních čerpaček s prodejem benzínu a nafty jsou necelé 3 tisíce. Z hlediska poměru počtu vozů na LPG a na konvenční paliva je tak sít LPG stanic mimořádně hustá. U tankování LPG je nutná asistence obsluhy. „Ve spoustě evropských zemí již lze tankovat samostatně, není třeba obsluhy. Nyní pracujeme na tom, abychom takový postup protlačili i do české legislativy, tedy aby bylo stejně jako u CNG možné tankovat LPG samoobslužně,“ uvedl pro Autosalon Michael Gavrilović, předseda sekce autoplyn ČALPG.

Celý test Octavie 1,5 TSI LPG můžete zhlédnout ve třetím letošním vydání Autosalonu na Primě.