Vozy na LPG lze pořídit u některých automobilek přímo z výroby, v Česku v tomto ohledu kraluje Dacia. Mnohem více vozů si však nechávají motoristé na LPG dodatečně přebudovat. „Loni si lidé nechali na LPG předělat kolem 5000 aut,“ řekl deníku Právo Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
TIP: Česká televize: Roste zájem o vozy na LPG (Události v regionech a 90’ ČT24)
Úspora 1 Kč na ujetém kilometru
LPG automobil při současných cenách podle výpočtu Práva uspoří na ujetém kilometru přes jednu korunu. Podle webu automobilky Dacia spotřebuje benzinové Sandero s litrovým motorem 5,3 litru na 100 kilometrů, obdobný LPG model pak 7 litrů autoplynu.
Jak uvádí portál Novinky.cz, při průměrné ceně 47,43 Kč za litr Naturalu 95 tak kilometr v benzinové Dacii vyjde na 2,51 Kč, kilometr v Sanderu s LPG na 1,40 Kč. Litr autoplynu se nyní prodává asi za 20 Kč.
Pokud bychom porovnali náklady s autem na naftu se spotřebou 5 litrů na 100 kilometrů, zaplatí jeho majitel při průměrné ceně nafty 46,63 Kč za ujetý kilometr 2,33 Kč, tedy asi o 90 haléřů více než s LPG. O oblibě LPG u Dacie hovoří i to, že modelu Sandero se letos prodalo více s LPG než s benzinovým motorem.
Jak je to s parkováním LPG vozů?
Jako nevýhoda LPG se mnohdy uvádí častá nemožnost parkovat v podzemních parkovištích. Podle Indráčka nejde o zákaz, ale o to, že parkovat s LPG lze jen na parkovištích, která jsou vybavena čidly a při zjištění úniku plynu zesílí odsávání vzduchu, a plyn se tak odsaje ven. Podzemní parkoviště ale těmito technologiemi často vybavena nejsou. „Třeba v novém parkování na Černém Mostě v Praze s autem na LPG ale zaparkujete,“ dodal Indráček.