Podle aktuální statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) je v Česku veřejných čerpacích stanic LPG již 955. To je o 19 více než v loňském roce. Standardních veřejných čerpacích stanic s prodejem benzínu a nafty je 2831. Meziročně tak přibyla pouze jediná. Plnicích stanic CNG je pak 186.

I když to z médií může vypadat, že v kurzu jsou elektromobily nebo vozy na CNG, nerozšířenějším alternativním palivem s velkým náskokem stále zůstává LPG. Podle informací České asociace LPG (ČALPG) jde o 170 tisíc LPG vozidel z celkem 5,9 milionu všech osobních vozů. V rámci Evropy je to pak zhruba osm milionů LPG aut z celkových 250 milionů registrovaných vozidel.

Podle zákonodárců si LPG nezaslouží zvýhodnění

LPG si drží čelní pozici i přes minimální podporu ze strany státu. Nedávno byl například schválen zákon, který osvobozuje od dálničního poplatku elektromobily a dává výraznou slevu CNG vozidlům. Nepřináší však žádné zvýhodnění pro LPG. Upřednostňuje tak pouze vybrané pohony, což odporuje principu technologické neutrality.

LPG je ideální volbou do doby, než se prosadí bezemisní vozy

LPG představuje prověřenou technologii s dostatečnou infrastrukturou i fungujícím trhem. Pro srovnání v případě CNG je v Česku podle MPO aktuálně pouze 186 plnicích stanic oproti 955 čerpacím stanicím LPG. Podle aktuální studie Evropské asociace LPG (Liquid Gas Europe) je LPG ideálním řešením pro výrazné omezení emisí z dopravy v krátkodobém a střednědobém horizontu, a to nikoliv na úkor elektromobility. Dokud totiž nedojde k nárůstu prodeje vozidel s nulovými emisemi, je to právě LPG, které může již dnes produkci CO2 a škodlivých emisí oxidů dusíku (NOx) snižovat.

TIP: Přehledná čísla a inforgrafiky naleznete v dokumentu Vize pro LPG.