Podle aktuální statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) je v Česku veřejných čerpacích stanic LPG již 955. To je o 19 více než v loňském roce. Standardních veřejných čerpacích stanic s prodejem benzínu a nafty je 2831. Meziročně tak přibyla pouze jediná. Plnicích stanic CNG je pak 186.
I když to z médií může vypadat, že v kurzu jsou elektromobily nebo vozy na CNG, nerozšířenějším alternativním palivem s velkým náskokem stále zůstává LPG. Podle informací České asociace LPG (ČALPG) jde o 170 tisíc LPG vozidel z celkem 5,9 milionu všech osobních vozů. V rámci Evropy je to pak zhruba osm milionů LPG aut z celkových 250 milionů registrovaných vozidel.
Podle zákonodárců si LPG nezaslouží zvýhodnění
LPG si drží čelní pozici i přes minimální podporu ze strany státu. Nedávno byl například schválen zákon, který osvobozuje od dálničního poplatku elektromobily a dává výraznou slevu CNG vozidlům. Nepřináší však žádné zvýhodnění pro LPG. Upřednostňuje tak pouze vybrané pohony, což odporuje principu technologické neutrality.
- Více informací naleznete v článku Lidových novin: Zelené palivo? Stále vede LPG. Plnicí stanice na propan-butan přibývají rychleji než ostatní.
LPG je ideální volbou do doby, než se prosadí bezemisní vozy
LPG představuje prověřenou technologii s dostatečnou infrastrukturou i fungujícím trhem. Pro srovnání v případě CNG je v Česku podle MPO aktuálně pouze 186 plnicích stanic oproti 955 čerpacím stanicím LPG. Podle aktuální studie Evropské asociace LPG (Liquid Gas Europe) je LPG ideálním řešením pro výrazné omezení emisí z dopravy v krátkodobém a střednědobém horizontu, a to nikoliv na úkor elektromobility. Dokud totiž nedojde k nárůstu prodeje vozidel s nulovými emisemi, je to právě LPG, které může již dnes produkci CO2 a škodlivých emisí oxidů dusíku (NOx) snižovat.
- Více informací naleznete v článku LPG je levné palivo, které může již dnes výrazně snížit emise.
TIP: Přehledná čísla a inforgrafiky naleznete v dokumentu Vize pro LPG.