Jaké vozy se nejčastěji přestavují na LPG? Podle odborníků roste zájem jezdit na autoplyn také u nových moderních přímovstřikových motorů. Paleta agregátů, které lze přestavět, je velmi široká a dodavatelé přestavbových sad drží krok s vývojem automobilek. Na LPG tak lze jezdit například i ve zcela nové Octavii čtvrté generace s motorem 1,5 TSI 110 kW. Tématu se věnuje portál Euro.cz ve své motoristické sekci Autobible.cz.

TIP: V Česku loni přibylo přes 5000 vozidel na LPG. Tovární zástavby prodává hlavně Renault a Dacia

Statistiky Ministerstva dopravy ČR uvádějí, že v roce 2020 bylo provedeno celkem 4 423 dodatečných přestaveb. Tento údaj nicméně vyjadřuje počet přestaveb ve smyslu montáží i demontáží LPG/CNG systémů. „Na základě námi provedených přestaveb lze odhadnout, že podíl demontáží se v posledním roce pohyboval kolem deseti procent. Reálný počet vozů, které byly v roce 2020 skutečně přestavěny na spalování LPG, tak činí přibližně čtyři tisíce,“ vysvětluje Evžen Procházka, technik strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r.o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG již více než 28 let.

Široká nabídka přestaveb motorů s přímým vstřikováním

Stále platí, že nejjednodušší i nejlevnější je přestavět na LPG klasický motor s nepřímým vstřikováním benzínu do sacího potrubí, jakým disponují většinou starší modely automobilek. Podle Jaroslava Jiránka ze společnosti Gasinsight, která se mimo jiné podílí na vývoji nových systémů LPG, ale zaznamenal obor přestaveb motorů se vstřikováním benzínu přímo do válců nebo kombinací obou typů vstřikování (duální vstřikování) za poslední dobu velký pokrok. V letošním roce tak podle něj výrazně roste podíl přestaveb přímovstřikových motorů. „Běžné a oblíbené jsou přestavbové sady například pro motor koncernu Volkswagen 1,4 TSI 92 kW, který se objevuje v modelech Octavia, Superb, Yeti, Golf a dalších. Například holandská společnost Prins už však dodává i sady pro výrazně upravenou verzi tohoto motoru, a to 1,5 TSI 110 kW, kterým disponuje například čtvrtá generace Octavie,“ popisuje Jaroslav Jiránek ze společnosti Gasinsight a dodává, že v oblasti přestaveb motorů s přímým vstřikem u něj vévodí Škoda Kodiaq 2,0 TSI ve variantě 132 a 140 kW, jejíž přestavbu poptávají hlavně firemní zákazníci.

Kolik stojí přestavba na LPG u nové Octavie?

Přestavbový kit pro koncernové motory 1,5 TSI 110 kW nedávno uvolnil do prodeje také italský výrobce Lovato, jak uvedla Společnost AUTOGAS – CENTRUM. „Kupříkladu přestavba nové Octavie čtvrté generace s motorem 1,5 TSI by měla předběžně stát asi 37 tisíc korun,“ doplňuje Evžen Procházka, technik společnosti.

Více informací naleznete na portálu Autobible.cz: Přestavby na LPG se stále častěji týkají i nových motorů s přímým vstřikováním. Jaké vozy se nejvíce přestavují?