Podle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo v Česku loni registrováno celkem 2 259 nových vozů na LPG. Ministerstvo dopravy dále eviduje asi 4 500 dodatečných přestaveb dodatečných přestaveb benzínových motorů na LPG. Celkově tak na silnicích přibylo přibližně 6 800 vozů na LPG. Přitom nových plug-in hybridů (PHEV) bylo registrováno 3 735, elektromobilů (BEV) pak 2 646.

Nových vozidel, které jsou v kontextu Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považována za „čistá“ – těmi se rozumí vozidla na plyn, elektromobily i hybridy – bylo v loňském roce registrováno rovných 9 500. Vyplývá to z údajů CDV: V Česku se vloni registrovalo o 19 % méně elektromobilů.

Více informací přináší např. portál Finance.cz: V ČR loni přibyl rekordní počet LPG vozidel: jsou jedničkou mezi „čistými“ pohony?

Největší zastoupení mají mezi novými „čistými“ vozidly plug-in hybridy. Těch bylo v loňském roce registrováno 3 735, což je meziročně o 89 % více. Pomyslnou druhou příčku si loni udržely elektromobily, u kterých ale počet nově registrovaných vozů meziročně klesl o 19 %.

LPG roste, CNG klesá

Stále roste také počet vozidel s tovární LPG úpravou, které loni skončily co do počtu nových registrací na třetím místě. „V uplynulých 2 letech se zvyšoval počet registrací LPG vozidel, loňských 2 259 vozidel je historicky vůbec nejvíce. Celých 88 % registrací LPG vozidel si připsala značka Dacia. Opačný, sestupný trend registrací pozorujeme u CNG vozidel, loňských 851 vozidel bylo nejméně za 8 let, 78 % registrací si připsala Škoda,“ popisuje Lukáš Kadula z CDV.

„Čistým“ modelům dominuje Dacia Duster na LPG

Nejoblíbenější značkou v segmentu alternativních pohonů byla loni Dacia. Podle údajů CDV bylo v roce 2021 nejvíce registrací čistých vozidel evidováno u Dacia Duster (1 243 LPG), následuje Škoda Octavia (433 CNG, 640 PHEV), Škoda Enyaq (738 BEV) a Dacia Sandero (633 LPG).

TIP: Jak si vede nová Octavia 4 s přestavbou na LPG? Přinášíme první postřehy

LPG má těžiště v přestavbách

Nových vozidel na LPG bylo registrováno jen asi o 200 kusů méně než elektromobilů. Je ale pravidlem, že větší část vozidel na LPG vzniká až dodatečnými přestavbami benzínových motorů, takže v této statistice nefigurují. Ministerstvo dopravy ČR eviduje za rok 2021 celkem 5109 přestaveb. Číslo nicméně udává celkový počet montáží, ale i demontáží LPG i CNG systémů.

„Na základě odhadu našich expertů, kteří se na přestavby vozů na LPG a CNG již tři dekády specializují, lze konstatovat, že počet vozů přestavěných v roce 2021 výhradně na spalování LPG činil přibližně čtyři a půl tisíce. To je meziročně více než desetinový nárůst,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG. Dodává, že i s přestavbami se tak celkový počet „nových“ vozidel na autoplyn loni přiblížil k úrovni 6 800. Automobilů poháněných LPG tak reálně přibylo více než plug-in hybridů a elektromobilů dohromady.