Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX nedávno vynesla do vesmíru družici s palivovou nádrží vyvinutou českou společností HPC Research z Horní Břízy u Plzně. Moderní kompozitní materiál, ze kterého je vyrobena, se ale používá nejen u kosmické techniky. Jeho obdoba se totiž stále více uplatňuje u tlakových láhví na LPG. Na Euro.cz se můžete dočíst o úspěšných českých hi-tech produktech, mezi které patří i kompozitní láhve.

Tyto láhve se většinou plní čistým propanem, tedy nikoliv klasickou směsí propan-butanu. Kompozitní láhve se využívají především pro karavany nebo vysokozdvižné vozíky. Jejich výhodami stejně jako u kosmických palivových nádrží je, že jsou lehké a pevné. Klasické ocelové LPG láhve na 10 kg plynu totiž samy o sobě váží dalších 12 kg. Kompozitová láhev přitom váží méně než polovinu.

Současně jsou kompozitní láhve neuvěřitelně odolné. V případě, že se klasická ocelová tlaková láhev dostane něčí nedbalostí do ohně, může explodovat. Tohle u kompozitu nehrozí. V případě požáru se její materiál roztaví a plyn postupně vyhoří.

Materiál kompozitu u LPG láhví je v podstatě něco jako laminát, respektive skelná vlákna nasycená pryskyřicí. Takový materiál má určitou prodyšnost, s čímž zřejmě souvisejí mylné informace, které se objevily na trhu, o tom, že plyn z kompozitních láhví může unikat skrze jejich stěnu. Kompozit zde ale zajišťuje jen pevnost láhve a slouží jako obal vnitřní části, takzvaného lineru. Ten je vyroben z vysokohustotního polyethylenu, který je naprosto neprodyšný a těsný.

Více informací: Kosmická technika, roušky s nanofiltry, unikátní systém třídění odpadu. České firmy září v hi-tech průmyslu.