Ceny energií vystřelily nahoru. Relativně stabilní je v tomto ohledu LPG, byť samozřejmě i zde nastalo zdražení. Jak se vyvíjela cena LPG ve srovnání s cenami benzínu, nafty nebo zemního plynu? Kolik stojí přestavba auta na LPG a kdy má smysl přechod na vytápění čistým propanem? A jak je to s dotacemi na plynové kotle? Pro portál Finance.cz odpovídal Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Více informací k využití LPG naleznete zde: ROZHOVOR: Kdy se vyplatí přechod vaší domácnosti či auta na LPG?
Předseda ČALPG odpovídal na následující dotazy:
Jaký je aktuální rozdíl v ceně mezi LPG a zemním plynem?
Na kolik přibližně vyjde náhrada LPG za zemní plyn a má to vůbec smysl?
Vztahují se na vytápění LPG nějaké dotace?
Kolik stojí přestavba auto na LPG?
Jde následně tankovat i doma, mít LPG na topení, vaření, ohřev, vody, ale i na auto?
Jak se cena LPG vyvíjela v posledních 5 letech?
Jaký je rozdíl v ceně paliva u automobilů LPG, benzín, nafty, CNG či elektřiny?
Které automobilky umožňují rovnou objednat auto na LPG a u která auta jsou vhodná na předělání na LPG?
Vytápění čistým propanem
LPG bylo vždy vhodnou alternativou tam, kde není dostupná distribuční soustava zemního plynu. Význam propanového vytápění ale celkově roste. Díky nezávislosti na Rusku, a tedy cenové stabilitě může být vhodným řešením při odstávce starých neekologických kotlů zejména u starších domů, kde není vhodné třeba tepelné čerpadlo.
Dotace na plynové kotle postihnou i vytápění LPG
Ministerstvo životního prostředí v současnosti ruší podporu plynových kondenzačních kotlů v rámci kotlíkových dotací i Nové zelené úsporám s cílem zbavit závislosti na ruském plynu. Kotle na plyn ale nejsou určeny pouze pro (ruský) zemní plyn. Stále více se využívají právě pro spalování LPG, resp. čistého propanu, který není závislý na Rusku. Kotel je pouze třeba jednoduše upravit – přetryskovat – pro spalování jiného typu plynu.
Přestavba auta na autoplyn
Cena přestavby vozu na propan-butan závisí na celé řadě faktorů a v mnoha případech se tvoří individuálně dle počtu válců, výkonu motoru nebo použitého LPG systému a jeho výrobci.
Obecně stále platí, že jednodušší i levnější je přestavět na LPG klasický motor s nepřímým vstřikováním benzínu, jakým disponují většinou starší modely automobilek. Ještě výhodnější je příplatek v případě továrních LPG motorizací, jejichž nabídka je však omezená.
Škoda Octavia IV 1,5 TSI LPG
Jako konkrétní příklad přestavby zcela nového vozu s moderním motorem s přímým vstřikováním lze uvést vůz Škoda Octavia čtvrté generace s motorizací 1.5 TSI. S využitím systému od italského výrobce Lovato činila cena přestavby loni něco přes 39 tisíc korun.
Podle různých testů jezdí tento vůz o třetinu levněji, což může být zejména v aktuální situaci velmi zajímavé řešení také pro firemní flotily.