Časopis Svět motorů vyzpovídal v souvislosti s vysokými cenami paliv Ivana Indráčka, výkonného předsedu České asociace LPG. Jak se zásadní zdražení energií projevilo na cenách LPG, proč zdražil autoplyn podstatně méně než stlačený zemní plyn (CNG) a jaký ekologický přínos má LPG nebo bioLPG?

Proč cena LPG výrazně neporoste?

Cena LPG je navázána primárně na ceny ropy, neboť z ní se z velké části vyrábí. Stávající krize se ale týká především zemního plynu. I když LPG se získává také z těžby zemního plynu – vytěžený metan je třeba vyčistit od ostatních složek, přičemž část z nich je propan a butan, – současná krize zemního plynu není o těžbě. Problém je v dodávkách, zásobách, poptávce a spekulacích. Minoritní zdroj LPG v podobě produkce zemního plynu zůstal nedotčený a nemůže tedy mít na LPG vliv.

Čtěte také

Drahý benzin nahrává LPG. Prodej vozů na autoplyn roste

Prodeje aut na LPG rostou rychleji než elektromobilů

Na LPG se stále častěji přestavují i nové motory s přímým vstřikováním

Ceny LPG drží dole také velká konkurence

Dalším důvodem, proč cena LPG dále výrazně neporoste je, že trh s LPG je v Česku extrémně konkurenční. Máme mnoho distributorů i čerpacích stanic. LPG je k dostání téměř na tisícovce míst. V případě CNG je situace jiná. Plnicí stanice se silnými kompresory jsou drahé a mohou být jen tam, kam vede plynová potrubní přípojka. Prodejců zemního plynu je tak na trhu málo, konkurence omezená, což přeje růstu cen.

BioLPG z obnovitelných zdrojů

Spálením jednoho litru nafty vznikne 3414 g CO2. Z jednoho litru LPG jen 1855 g. I pokud započítáme odlišnou hustotu a převedeme obě komodity na kilogramy, vznikne spálením LPG o 943 g CO2 méně než spálením nafty.

I tak je zřejmé, že LPG jako čistě fosilní palivo dlouhodobě ne nemůže obstát. Vzhledem k cílům uhlíkové neutrality proto sektor LPG z vlastní iniciativy přichází s LPG vyrobeným z obnovitelných zdrojů. S tzv. bioLPG jsme se v Česku mohli poprvé setkat loni. Z chemického hlediska jde stále o tutéž komoditu, tedy propan a butan, rozdíl je pouze ve zdroji. Může se tako do prodávaného LPG přimíchávat v libovolném poměru a v budoucnu ho zcela nahradit.

Loňské dodávky na český trh pocházely ze zbytků jídla a cukrové řepy použitých primárně na výrobu bioethanolu. Zdrojem letošních dodávek je výroba hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO), který nahrazuje biopaliva první generace a ve stále větší míře se přimíchává do nafty, přičemž vylepšuje její vlastnosti.

Náklady na výrobu bioLPG jsou samozřejmě vyšší, ale protože se zatím přimíchává jen malé množství, výsledný produkt citelně neprodražuje.

  • Více informací a kompletní rozhovor s Ivanem Indráčkem naleznete také na portálu Auto.cz.