Za první tři čtvrtletí roku 2023 bylo dle Svazu dovozců automobilů v Česku registrováno 2473 nových vozidel poháněných zkapalněným ropným plynem (LPG). Oproti loňskému roku, který byl co do počtu registrací nových továrních plynových vozů rekordní, je to sice méně, v porovnání s předchozími lety ale prodeje LPG vozů nadále rostou. Nových vozů na autoplyn totiž bylo letos registrováno asi o polovinu více než v roce 2021.
Na LPG se nejčastěji přestavují Škodovky
Přibylo samozřejmě i dodatečných přestaveb. Odborníci odhadují, že za letošní 3 kvartály bylo na LPG přestavěno celkově asi 3200 vozidel. Jak vyplývá ze statistiky přestaveb provedených pod typovým schválením AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se už tři dekády specializuje na přestavby vozů na LPG, nejvíce se přestavují vozy Škoda. V letošním roce eviduje strakonická společnost více než pětinu přestaveb právě u modelů této značky. S odstupem jsou na tom podobně vozy Ford, Volkswagen, Toyota, Renault nebo Dodge.
Nové pick-upy na LPG
Nabídka nových LPG modelů je zatím omezená, ale jak uvedl portál Autosalon.tv, od letoška se rozšířila o dva pick-upy čínské značky GWM (Great Wall Motors). A jejich prodejní čísla hovoří jasně: víc než 98 procent prodaných aut je právě ve verzi LPG.
„Aktuální Model GWM Steed 7 se dodává s motorem Mitsubishi 2,4 l a továrním LPG systémem od společnosti Landi Renzo. Pro model GWM Poer, který je vybaven vysoce sofistikovaným přímo vstřikovým turbomotorem, se využívá zástavba od společnosti Autogas ALEX,“ popisuje Patrik Čemus ze společnosti Great Wall Motors Czech Republic.
Chystají se další modely na LPG
Magazín e-Flotila.cz k tomu dodává, že v plánu je též rozšíření nabídky LPG pohonu o další značky společnosti Great Wall Motors. GWM patří mezi lídry v oblasti elektromobility (formou joint venture spolupracuje s BMW), přesto pokračuje ve vývoji spalovacích motorů, jejichž konstrukci přizpůsobuje k používání alternativních i syntetických paliv.