V prosinci loňského roku představila Evropská komise svůj dlouho očekávaný European Green Deal (Zelená dohoda pro Evropu), v němž stanovuje, jak do poloviny tohoto století dosáhnout uhlíkové neutrality. Podle odborníků je však na pořadu dne nastartovat ekonomiku a využít potenciál LPG, které disponuje prověřenou technologií i dostatečnou infrastrukturou.
Jak uvádí web Autobible.cz, podle tiskového oddělení Ministerstva dopravy upřednostňuje ministr Karel Havlíček přesunout prostředky vyhrazené Evropskou komisí na Green Deal spíše na podporu ekonomiky, která bude po epidemii koronaviru potřebovat rychlé zotavení a masivní posílení. To potvrzuje například i Petr Dufek, analytik ČSOB, podle kterého je nezbytné nastartovat ekonomiku a předejít dramatickému nárůstu nezaměstnanosti.
Předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček pak očekává v následujícím období od EU i Česka mnohem realističtější přístup, tedy zbrzdit dosavadní extrémní tlak na zavádění alternativ typu elektřina, vodík nebo LNG. „Samozřejmě nelze na snahu snižovat emise z dopravy zcela rezignovat. Je však třeba akceptovat, že emise moderních spalovacích motorů jsou extrémně nízké a finanční zdroje budou vzhledem k ekonomické situaci potřeba ve zcela jiných oblastech než ve snaze snížit světové emise CO2 o pár promile. Vždyť veškerá evropská silniční doprava generuje jen dvě procenta celosvětových emisí CO2,“ dodává Indráček.
Podle studie Vize pro LPG, kterou loni publikovala Evropská asociace LPG, lze však už nyní efektivně snižovat emise využitím prověřených technologií s již existující dostatečnou infrastrukturou. „Vize pro LPG přitom předpokládá, že s odpovídající podporou by mohl podíl LPG vozidel v evropském měřítku překročit 10 procent, což by do roku 2050 pomohlo Evropě snížit emise ze silniční dopravy o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx,“ upozorňuje Michael Gavrilović, předseda sekce Autoplyn v rámci České asociace LPG. Podle něj by rozhodující měly být technologické, ekonomické a environmentální aspekty. Chybou by bylo, kdyby byla podpora alternativ politickým rozhodnutím.
Více informací na Euro.cz v motoristické sekci Autobible.cz: Štědré dotace alternativních pohonů nyní nedávají smysl. Emise ale můžeme snižovat s již dostupnými technologiemi