Hodně toho v poslední době slýcháme o elektromobilitě. V aktuálním čísle magazínu E15, které vyšlo začátkem července, ale najdete zajímavou připomínku starého dobrého LPG.

LPG totiž může šikovně, a hlavně konkurenceschopně pomoci překlenout období do přechodu na zcela bezemisní auta, což Evropu čeká od roku 2035, ať už ve formě čistých elektromobilů, či aut se spalovacími motory tankujících zelená syntetická paliva.

TIP: Rok 2035 nemusí znamenat konec spalovacích motorů. Díky e-palivům nebo bioLPG

Výborné parametry LPG motorizací

Jak dále článek magazínu E15 připomíná, současně LPG systémy přímo z výroby nabízejí výrazně lepší parametry než dříve dodatečně montovaná zařízení. Týká se to spotřeby, výkonu i emisí. LPG jako palivo totiž disponuje vyšším oktanovým číslem i vyšší energetickou hodnotou. Díky tomu má motor vyšší účinnost. V režimu spalování LPG je motor zároveň schopný vypouštět o deset procent méně emisí než na benzin.

„LPG je první a nejjednodušší krok k hybridním pohonům. Pro LPG jako přechodové palivo před větším rozšířením elektromobility se teď otevírá okno příležitostí,“ uvedl v článku s názvem „Vrátí se auta na plyn znovu do módy?“ Didier Michaud, šéf vývoje pohonů Dacie.

Po Evropě je zhruba 35 tisíc plnicích stanic na LPG a každá čtvrtá benzinka má také stojan na tankování zkapalněného plynu. Podle Dacie ušetří LPG automobil na každých sto kilometrů svému majiteli asi pět eur, přestože vozy na LPG mají zhruba o čtvrtinu vyšší spotřebu. Plyn totiž stojí zhruba polovinu ceny benzinu či nafty. Nová plynová auta jsou také mnohem levnější než nové elektromobily.

Auta na LPG jdou na dračku

Na LPG v nových autech ale v Česku sází jen Dacia a Renault, tedy vlastně jediný koncern. Přesto LPG loni na českém trhu elektromobily hravě poráželo.

Větší ekologizace LPG

Jak bylo naznačeno v úvodu, LPG může přispět k omezování uhlíkové stopy a znečištění z dopravy již dnes. Nejde přitom o to konkurovat ostatním alternativním zdrojům – díky rozvinuté infrastruktuře lze s větším využitím LPG již v krátkodobém a střednědobém horizontu otočit trend nárůstu emisí z dopravy, než se skutečně prosadí vozidla s nulovými emisemi.

Touto myšlenkou se zabývá Vize pro LPG publikovaná před časem Evropskou asociací LPG (Liquid Gas Europe).

LPG průmysl nicméně investuje kupříkladu též do bioLPG či rDME, kterými lze fosilní LPG postupně nahradit, a to bez nutnosti budování nové infrastruktury.